5 Tip Bagaimana Ingin Mengambil Hati Pelanggan
Setiap perniagaan yang diusahakan mempunyai harapan yang tinggi, agar perniagaan itu terus maju dan berjaya. Namun, untuk menjadikan perniagaan itu berjaya anda sebagai usahawan harus bijak bagaimana ingin mengambil hati pelanggan. Supaya mereka merasa seronok ketika berurusan dengan kita.
Di bawah ini merupakan 5 tip buat anda bagaimana ingin mengambil hati pelanggan.
#1 – Mempunyai Hati
Bagaimana ingin mengambil hati pelanggan? Apa yang perlu kita lakukan adalah, pertama sekali kita mesti mempunyai hati. Pernah dengar tak “Hanya orang yang ada boleh memberi”
Ini kerana, kita hanya boleh memberi apa kita ada. Macam dalam keluarga, ibubapa yang gembira membesarkan anak anak yang gembira. Guru yang bijaksana melahirkan murid tulis dan baca. Manakala, doktor yang sihat baru boleh merawat. Malah pakar psikologi juga kena sentiasa (kekal) berada dalam keadaan positif agar dapat membantu orang lain.
Jadi kita mahu beri apa pada pelanggan kita? Mahu beri kegembiraan, mahu mereka berjaya menyusu, mahu mereka menikmati kehidupan dengan anak anak yang sihat dan bijak.
Gembiralah dahulu (dari awal pagi). Kemudian, sepanjang hari itu kita akan berjumpa pelanggan yang pengasih dan lembut hatinya. Usah awal pagi terus update status “Hidup ini kadangkala mencengkamku”.
#2 – Mengatur Strategi
Strategi harus di atur dahulu. Kita nak ambil hati dari sudut mana. Biasanya ada tiga bahagian dan kita pilih mahu ‘terel’ dimana.
1. Operation Efficiency
Maksudnya bersaing dari kita dapat menghasilkan produk yang kompetitif dari sudut harga sebab banyak kos dapat dikurangkan. Mungkin penggunaan mesin baru atau teknologi. Seperti kebanyakan yang berada di pasaraya dan mass market.
Maksudnya bersaing dari kita dapat menghasilkan produk yang kompetitif dari sudut harga sebab banyak kos dapat dikurangkan. Mungkin penggunaan mesin baru atau teknologi. Seperti kebanyakan yang berada di pasaraya dan mass market.
2. Brand Leadership
Maksudnya mahu mengetengahkan jenama dan buat orang berbangga dengannya.
Maksudnya mahu mengetengahkan jenama dan buat orang berbangga dengannya.
3. Customer Intimacy
Sangat intim dengan pelanggan. Seperti Dominos Pizza yang beri kupon untuk next purchase jika pizza kita sampai lambat.
Sangat intim dengan pelanggan. Seperti Dominos Pizza yang beri kupon untuk next purchase jika pizza kita sampai lambat.
Tetapkan kita dan syarikat yang membawa jenama ni nak buat yang mana dulu.
Nak tiga- tiga? Mestilah!
Nak tiga- tiga? Mestilah!
Tapi biasanya sebagai syarikat comel yang sedang berusaha lagipun kita masih muda, ambil satu dahulu.
Baru mudah nak atur strategi dan taktik teknik seterusnya.
#3 – Mengenal Pasti Bahasa Pelanggan
Mengenal pasti dan bercakap bahasa mereka. Adakalanya, pelanggan kita mungkin perempuan berusia 25 hingga 35 tahun tapi anda tahukan mereka bercakap bahasa berbeza biarpun dalam pelbagai usia yang sama.
Ada yang cakap “Sorry Sis, Sis terlupa nak bank in semalam. Sis mengantuk. Sis ok?”
Ada yang “Babe, ko ok ke babe?”
Ada yang ” Boleh saya bantu Puan?”
Ada yang “Babe, ko ok ke babe?”
Ada yang ” Boleh saya bantu Puan?”
Yang mana satu pelanggan kita? Nak semua? Boleh. Tapi taktiknya lain-lain untuk kumpulan yang berbeza. Lagi senang kalau kita sendiri berada dalam etnik yang sama.
#4 – Fahami Pelanggan
Fahami pilihan mereka. Ada 3 jenis pelanggan yang datang sahaja kedai atau kedai online kita.
Jenis pelanggan yang pertama :
Jenis visual iaitu suka benda cantik seperti poster kita, flyers, sales person.
Jenis visual iaitu suka benda cantik seperti poster kita, flyers, sales person.
Tidak semestinya lelaki sahaja. Perempuan pun ramai yang sukakan perkara cantik dan selesa dipandang.
Jadi untuk customer ini (jika datang kedai)
Sebaik sahaja melangkah masuk kedai kita, mereka akan melihat sekeliling seperti siling, dinding, langsir dan seterusnya rak. Tunjuk flyers, poster dan gambar kita masuk TV atau majalah. Kemudian biarkannya menelek. Dia mahu masa.
Jika customer online (tak nampak wajahnya), hantarkan poster dan testimonial yang comel sedikit. Biasakan buat yang comel terus jadi senang beri yang sama pada semua pelanggan.
Selalu beritahunya perkataan perkataan ini “Ramai pelanggan kami gembira bila NAMPAK perubahan pada susu nya Puan”
Atau “Puan ambil Milk Story dan Puan akan LIHAT perubahan dalam tiga ke empat hari”
Ayat ayat yang berkaitan dengan perbuatan melihat.
Atau “Puan ambil Milk Story dan Puan akan LIHAT perubahan dalam tiga ke empat hari”
Ayat ayat yang berkaitan dengan perbuatan melihat.
Jenis pelanggan yang kedua :
Jenis auditory
Jenis auditory
Dia suka dengar penerangan. Kalau kita sudah beri flyers ditangannya dan dia masih bertanya, maksudnya dia mahukan penerangan.T eruskan memberitahunya point point didalam flyers. Usah suruhnya baca.
Jika pelanggan online, usah copy paste keterangan senafas panjang ayat dalam satu dialog. Pecah dan pendekkan. Senang dia nak hadam.
Juga banyakkan perkataan seperti “Puan beritahu kami ya, kami DENGAR”
Atau testimoni “Pelanggan kami selalu MENGADU perkara yang sama seperti yang Puan KATAKAN”
Atau testimoni “Pelanggan kami selalu MENGADU perkara yang sama seperti yang Puan KATAKAN”
Perkataan seperti BERITAHU, TANYA sangat merangsang mereka.
Jenis pelanggan ketiga :
Jenis Kinestetik
Jenis Kinestetik
Jenis pelanggan ini perlukan pergerakan mencuba.
Jika di kedai, berinya cuba try test. Dia akan sangat sukakannya sebab itu caranya memahami sesuatu.
Jika di kedai, berinya cuba try test. Dia akan sangat sukakannya sebab itu caranya memahami sesuatu.
Atau ambil kertas kosong dan lakar dihadapannya. Kalau boleh berikannya pensel jika mahu tambah apa apa.
Perasan tak doktor selalu lukiskan untuk kita bila dia nak beritahu jantung, buah pinggang dan usus duduk di mana?
Perasan tak doktor selalu lukiskan untuk kita bila dia nak beritahu jantung, buah pinggang dan usus duduk di mana?
Cara penerangan doktor itu mencombinekan orang visual + auditory + kinestetik.
Jika customer online, hantarkannya video cara menggunakan. Berikan testimonial yang banyak perkataan-perkatan ini.
CARA CARANYA IALAH.
“Puan nak CUBA …..”
“Nanti TANYA sahaja”.
“Puan nak CUBA …..”
“Nanti TANYA sahaja”.
#5 – Menyebut Nama Pelanggan
Sebut namanya. Jika Pelangi Mendung nama FB nya, tanyakan bagaimana boleh kita panggil dia. Usah terus panggil Mendung kerana dia bukan adik kita. Usah beritahunya kelemahan kita ni susah hafal nama. Dia tidak kisah.
Namun bila kita sebut namanya berkali kali, dia akan sangat jatuh hati. Namakan hadiah pertama yang ibu bapa kita beri.
Bagaimana pula jika tersalah panggil nama? Katakan kita panggil dia Aisyah, nama dia Fatimah.
Bila dia betulkan “Saya Fatimah Cik Sue” itupun selepas tak tahan kita asyik sebut Aisyah Aisyah berkali kali.
Bila dia betulkan “Saya Fatimah Cik Sue” itupun selepas tak tahan kita asyik sebut Aisyah Aisyah berkali kali.
Sebut “Saya minta maaf Puan Fatimah. Saya ada cikgu nama Puan Aisyah dan dia sangat cantik dan baik iras Puan Fatimah. Sampai terkeliru saya.”
Jangan panjang-panjangkan yang saya ni memang tak ingat nama. Sehari ada 365 orang jumpa saya.
Paling tidak pun mesti kita berbangga dengan invention pensel dan kertas. Tulis nama dia atas kertas semasa dia beritahu nama. Atau di tangan pun boleh dengan menggunkan pen.
Buatlah apa sahaja. Asal dapat buat pelanggan gembira. Ada rezekinya, mereka membeli dari kita. Andai bukan rezekinya dan mereka membeli ditempat lain pun tak apa. Lain kali mereka berkunjung juga inshaAllah.
Teruskan buat baik ya kawan kawan usahawan.
Berilah apa yang kita ada.
Berilah apa yang kita ada.
from Majalah Niaga http://ift.tt/2cmRYOr
5 Tip Bagaimana Ingin Mengambil Hati Pelanggan
Reviewed by mimisabreena
on
Wednesday, September 07, 2016
Rating:
No comments:
Post a Comment